"Åhusvappar"

Detta är något riktigt gott som kommer från en av mina bästa vänners familj. De i sin tur har hämtat inspiration från något land i södra europa... tror jag. De kallar dem för Vappar, det är nog tokförsvenskat! Supergott! Så idag kom mamma Rebecca och hennes underbara Isabella (Ellas bästis... de fick inte precis välja själva) vid lunch med alla goda ingredienser. Så vi satte igång grillen och började förbereda.



Tillbehör:
Feferoni
Ajvar Relish
Tunnbröd

Vappar:
800g nötfärs
3 ägg
1 dlmatlagningsyoghurt
salt
vitpeppar
Santa Marias grillkrydda vitlök och örter
1/2 finhackad gul lök
2 pressade vitlöksklyftor

Blanda runt alla igredienser och låt dem stå och "goja" till sig medan ni tänder grillen. När kolen är lagom rullar man små järpar av dem. Grilla dem lite lagom, så att de är lite rosa i mitten... då blir de saftiga och goda.

Tomatsallad: Skiva tomater och klipp rikligt med gräslök över. Häll havsalt över precis innan ni serverar



Ta ett tunnbröd, bred lite ajvar över, lägg i en vappe och lite feferoni... rulla ihop och ät! Tomatsalladen äter man brevid! Sååå gott!

Rebecca: Blev det rätt nu? Glömde fråga!

Kommentarer
Postat av: Mariethe

Vilken mysig blogg du har Karin. Massor med mumsig mat. Dem där vapparna kallar min kompis familj (som är från Balkan) för cevapcicis. sjukt gott äre i vart fall.

Hoppas allt är bra med er!

Kram.

2009-08-24 @ 20:35:36
Postat av: Karin

Hej Mariethe! Vad kul att du gillar den! Nu när jag läser namnet så känner jag igen det, så det är säkert precis därifrån det kommer! Allt är toppen här! Kram

2009-08-25 @ 20:33:33
URL: http://ellasmat.blogg.se/
Postat av: Mamma Rebecca

Tillräckligt rätt! Man kan göra lite som man själv vill. Puss

2009-08-31 @ 21:44:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0