Chili - både för barn och vuxna

Jag älskar chili - och det gjorde visst Ella också. Hon åt hur mycket som helst, det var verkligen inget stopp på henne! Kristofer är nöjd så länge jag har små bönor som han kan svälja hela. Idag blev det bara två sorter, så nu ska han snart börja svälja maten :)


1 kg köttfärs
2 gula lökar, finhackade
4 vitlöksklyftor, hackade
2 burkar hela tomater
chilisås
vatten
3-4 burkar bönor av olika sorter
salt
svartpeppar
vitpeppar
paprikapulver
3-6 tsk sambal oelek (gör man bara vuxen chili är det gott med färsk chili, så många man klarar!!)

Fräs lök och vitlök i smör och olivolja. Bryn färsen så att den får lite färg. Häll i tomaterna och mosa dem med sleven. Fyll på med chilisås och eventuellt lite vatten, så att konsistensen blir lagom. Krydda med svart- och vitpeppar och paprikapulver. Låt det koka ihop i 5-10 min. Ta upp lite i en skål till barnen. Krydda med salt och sambal oelek och låt det puttra ett par minuter till. Servera med creme fraiche. Använder man färsk chili ska man lägga i den tillsammas med tomaterna.


Kommentarer
Postat av: Jens Svensson

Det är den godaste chilin jag har ätit. Fick mig att sluta äta pulver chili. Rekomenderara denna starkt.

2009-09-06 @ 18:40:34
Postat av: Karin

Allt är väl godare än pulvermat ;)

2009-09-06 @ 20:47:48
URL: http://ellasmat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0