Indonesisk kycklinggratäng

Idag var första dagen på jobbet och Ellas första gång själv på förskolan (Kristofer satt i personalrummet). Min nya chef beställde en massa familjepizzor till oss, så det var nästan så jag var mätt när jag kom hem. Ella fick fisk och hennes fröknar sa att hon hade ätit två portioner, så hon orkade inget mellanmål på eftermiddagen. Sådan mamma, sådan dotter alltså!

Kristofer hade maten färdig när jag kom hem från jobbet, lyxigt! Det blev Indonesisk kycklinggratäng med pasta. Man ska igentligen ha ris till, men det var visst slut här hemma. Godast är om man gör det på en grillad kyckling, som man tar av allt kött på, men fileér går också bra. De ska i så fall stekas i smör, med lite salt och vitpeppar.

1 grillad kyckling
1 stor grön paprika, skuren i lite tjockare strimlor
3 dl löst vispad grädde
1 krossad vitlöksklyfta
2 tsk curry
1 msk sambal oelek (Kristofer tog lite mindre än en halv msk och Ella åt det)
1 dl magno chutney

Lägg kycklingen och paprikan i en ungsfast form. Blanda de andra ingredienserna i en skål och häll de sedan över kycklingen och paprikan. Sätt  in det i ugnen i 225 grader i 20 minuter. Titta till det ibland... det kan brännas... lägg över en bit folie om det ser ut som om det håller på att göra det. Smaklig spis!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0