Leilas sega kladdkaka - på begäran!

Leila Lindholm är helt underbart pastellig! Ibland är jag riktigt sugen på att vara så färgglad... men har inte riktigt kommit dit än. Hittade hennes recept på recept.nu, och vi åt den i fredags när vi hade vinkväll. Nu har en av tjejerna önskat den här, så varsågoda:

50 g smör
2 ägg
2 dl strösocker
1 dl farinsocker (jag använde brun)
0,5 dl matolja
2,5 dl vetemjöl
4 msk mörk kakao (jag använde vanlig)
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 nypa salt
50 gram mörk choklad 70%

Sätt ugnen på 175 grader och smält smöret. Smörj och häll ströbröd i en form som man kan ta bort kanterna på. Vispa ägg, strö- och farinsocker poröst. Har läst någonstans att man ska vispa mellan 5 och 10 minuter när man har elvisp för att det ska bli riktigt bra. Rör ner smör och olja. Blanda alla torra ingredienser i skål och vänd försiktigt ner det i smeten. Häll smeten i formen och strö över grovt krossad choklad. Jag la bitar i en morten och slog till lite :) Grädda i 30 minuter. Leilas tips till var lättvispad grädde. Men efter att jag har ätit resterna i tre dagar kan jag säga att den är väldigt god till smoothie eller bara som den är med ett glas hemmagjord flädersaft!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0