En lättgjord potatisgratäng

Ikväll blev det potatisgratäng till köttet. Jag fick för ett par år sedan för mig att det inte var gott och åt det aldrig. Idag var jag riktigt, riktigt sugen på det! Tur att smaken kan ändras.

Två vuxna och en liten tjej:
10 potatisar, skalade och skivade i tunna (så bra det går) skivor
1/2 lök, strimlad och stekt i smör tills den blivit mjuk
2 1/2 dl grädde (vi hade bara matlagningsgrädde hemma, vispgrädde blir godast tycker jag)
Salt och vitpeppar
Smör
Lite riven ost

Smörj en liten ugnsform med smör. Lägg ett lager potatis och sedan lite stekt lök. Salta och peppra. Upprepa en gång till och avsluta med ett lager potatis till. Hyvla lite smör och lägg överst. Häll över grädde och ställ in i ugnen i 225 grader. 30-40 minuter. De sista 10 minuterna strör jag över lite riven ost (gör jag bara ibland, går alldeles utmärkt utan). Klart!!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0