Helenas underbara mintkaka

När jag jobbade på Önnestad skola delade jag klass med Helena. Hon bjöd en gång på världens godaste mintkaka. Nu är jag väldigt svag för mint blandat med choklad, men denna kaka är en otrolig njutning! Vi bjöd på den på vårt bröllop (för er som inte känner mig, så hade vi trädgårdsfest och surprise: vi gifte oss) och nu har jag bakat den till mina kolleger på Nosaby skolan. Ikväll är det julfest, så de ska få njuta ordentligt.

Man kan göra den i en rund form, eller en stor i en långpanna:

2 ägg (5)
3 dl socker (7,5)
1 nypa salt (2,5)
1 nypa vaniljsocker (2,5)
1,5 dl mjöl (3,75)
4 msk kakao (10)
100 g smält smör (250)

Glasyr
2 dl florsocker (5)
1,5 msk vatten (4,5)
6 after eight (15)





Vispa ägg och socker pösigt.



Smält under tiden smöret i en kastrull.



Blanda alla torra igredienser i en skål och rör runt ordentligt med en gaffel, så att kakaon blandas jämt med det andra.



Sikta ner mjölblandningen i äggvispet och vänd försiktigt runt det. Rör till sist i smöret och häll upp i långpanna.
 



Ibland lyxar jag till det och stoppar i lite extra after eight i kakan innan jag sätter in den i ugnen, 150 grader i 30 minuter. Skaka lite på plåten så ser man om den är klar. Den får inte dallra allt för mycket... men gärna lite grann i mitten.

Låt den svalna och gör sedan glasyren.



Blanda vatteno ch florsocker i en kastrull. Värm under omrörning.





Smält i chokladen, häll det sedan över kakan. Låt det svalna. Servera med grädde, glass eller bara som den är. På vårt bröllop hade vi fläderpafai (hur det nu stavas) till...det var lyxigt!


Kommentarer
Postat av: Tina

Sv: Du har inte missat så mycket! Inte mer än att Tina faktiskt har gått och fått pojkvän. Som då heter Johan. Hehe!

2009-12-21 @ 12:11:52
URL: http://snubblad.blogg.se/
Postat av: Therése

Åh... den fick vi på lägerskolan första gången. Den är gudomlig!

2009-12-27 @ 23:06:08
URL: http://theresian.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0