Korgbröd

Nu fortsätter julbaket. Tradition hos mina föräldrar och hos oss också är korgbröd. Ja, det är tradition hos Rebecca också... hennes svärmor tycker hon gör ett underbart krogbröd (Rebecca det finns ett färdigt till dig i vår frys nu). Man förbereder dagen innan och bakar klart det på förmiddagen dag 2.

4 runda bröd som får plats på en plåt.

Dag 1:
1 pkt jäst
3 dl fingervarmt vatten
3 dl grovt rågmjöl

Rör ut jästen i vatten och sedan mjölet. Låt det stå framme under bakduk över natten.





Dag 2:
"Kletet" från dag 1
1 dl matolja
7 dl ljummet vatten
2 tsk kummin
2 msk salt
8 dl rågsikt
15 dl vetemjöl

Jag använder en hushållsassistent... Häll i kletet från dag 1 i assistenten. Medan krokarna rör runt häller du i matolja, vatten, kummin, salt och rågsikt. Häll sedan så pass mycket vetemjöl att degen släpper från kanten utan att vara torr. Jäs under bakduk i 30 minuter. Baka ut till 4 bröd, lägg dem på en plåt (eller i vars en mjölad korg)och låt de jäsa i 40 minuter till. Baka mitt i ugnen i 200 grader i 40 minuter. Tokgott. De kan frysas och tas upp på julaftonsmorgon, så är de lika goda till julmaten efter Kalle!


Kommentarer
Postat av: Mamma Rebecca

Härligt! Då är jag fantastisk svärdotter i år också! ;-)

2009-12-17 @ 07:39:50
Postat av: Therése

Ser jättegott ut, och enkelt. Jag ska ge Dig receptet på mitt "över-natten-bröd". Det är supersmarrigt!

2009-12-17 @ 23:48:28
URL: http://theresian.blogg.se/
Postat av: Karin

Gärna Therése! Har lite tid ikväll... eftersom jag inte kan gå på julfesten på jobbet med halsfluss!

2009-12-18 @ 07:02:42
URL: http://ellasmat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0