Ny köttfärsås hos familjen Svensson!

Igår provade vi något nytt... en köttfärsås med massa saker i. Kristofer som absolut inte äter paprika åt allt (han är förkyld...så det var väl därför) Ella åt med god aptit. Hon har haft lite problem med nya tänder, så hon har varit lite si och så med maten. Vi gjorde massor av mat, så det räcker till ikväll också. Det var ju meningen att jag skulle vara på julfest på jobbet, men nu har jag halsfluss IGEN!! Tur då att det blev mycket mat över, så jag också får...

600 g köttfärs
1/2 pkt bacon, skivat
1 burk skivad svamp, hacka grovt
1 finhackad gul lök
1/2 röd paprika i bitar
1 lite burk majs
2 grovrivna morötter
1 burk krossade tomater
Ketchup
ev vatten
salt, vitpeppar, paprikakrydda, vitlökspulver, köttfärskrydda

Jag började steka baconet, la efter ett tag i svamp och sedan lök. Mot slutet la jag i paprikan. Detta tog jag ur och stekte köttfärsen. Jag blandade tillslut allt och kryddade. Detta fick koka långsamt i ca 20 minuter. Det blev jättemumsigt. Saknade vitlök, så jag kryddade med det... men färsk vitlök är det godaste. Jag som har tokdåligt blodvärde nu när jag är gravid försöker tänka på att steka i gjutjärnsgryta! Det i kombination med tomater ska ju göra att grytan utsöndrar lite järn i maten. Vi får väl se om det hjälper!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0