Broccoli-kungen av grönsakerna!

Det finns tokmycket bra saker i broccoli. Vitaminer i massor: A, B, C, E, K... alltså en hel hög av alfabetet får man i sig. Dessutom är det väldigt gott. Just nu har jag fastnat för att göra saker i ugnen, allt-i-ett-mat. Då kan man gömma saker som mannen inte äter (nja, nästan i alla fall... han är rätt kräsen vad gäller grönsaker).
Hittade ett trevligt recept på en Köttfärs- och broccoligratäng som jag ändrade lite, så här blev mitt recept:

400g kokta nypotatis (hade över från igår, helt underbara från vårt trädgårdsland)
400g köttfärs
400g broccoli
1 burk krossade tomater
1,5 dl riven ost
Olja att steka i
Salt
Svartpeppar
Chili/vitlökskross (egen mix min man gjorde när han jobbade på kryddfabrik)
Herbes de Provance (blandning av rosmarin, timjan, kyndel och mejram... älskar den) 

Börja med att koka broccolin, så kan man steka köttfärsen under tiden. Broccolin ska koka i 3-4 min. Stek köttfärsen i olja, när den har fått färg så kryddar du den. Skiva potatisen och lägg i en ugnssäker form, häll broccolin över (låt den rinnar av ordentligt först), sedan köttfärs och de krossade tomaterna. Överst river du lite ost. In i mitten av ugnen i 250 grader i 10 min. MUMS.

Vi hade bara en grönsallad till och det blev jättegott.


Kommentarer
Postat av: Anna Svensson

Gillar du broccoli så mycket måste du prova broccoliköttbullarna på min facebook.

2009-08-19 @ 21:45:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0