Citronpaj som går snabbt att göra

När man har barn har man inte alltid så mycket tid att göra mat. När jag skulle göra paj till vinkvällen med kollegerna så tog jag tiden! Från det att jag började plocka fram sakerna tills det att pajen stod i ugnen: 10 minuter!! Det har väl de flesta över?! Det är ingen paj för små, eftersom där är massor med socker i.

Ta fram: två skålar, två gafflar, en kniv, en pajform, en liten kastrull, ett rivjärn, vetemjöl, socker, bakpulver, smör, ägg, vispgrädde och citroner.

Sätt på ugnen på 200 grader. Smält 150g smör. Under tiden hinner man blanda: 3 dl vetemjöl, 1 dl socker och 1 tsk bakpulver i en skål med hjälp av en gaffel. I den andra skålen hinner man blanda 4 ägg, 3 dl socker och 2 dl vispgrädde med gaffel nr 2. Är man riktigt snabb hinner man riva skalet av 2 citroner i äggsmelen och pressa över saften - rör runt. Det smälta smöret ska man blanda ner i den första skålen. Tryck ut pajdegen i pajformen och häll sedan över citronsmeten... 10 minuter har gått! In i ugnen i ca 30 min. Kolla om den darrar när du rör lite på formen... i så fall ska den vara inne lite till. 
Låt den sedan svalna, servera med lite vispad grädde. Läskade gott!


Kommentarer
Postat av: GUM

Jag kan intyga att den är jättegod. Mannen och dottern var glada över att vi inte hade ätit upp allt under kvällen. Kram Marie

PS Tack för en trevlig kväll!

2009-07-25 @ 11:52:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0