Potatis- och purjolökssoppa, en rätt för regniga sommardagar.

Jag och Ella har flyttat hem till mina föräldrar en vecka för lite semester. Det började med regn! Det spelar ingen roll för Ella, hon har redan ätit upp alla blåbären i morfars trädgårdsland, nallat på sockerärtorna och coctailtomaterna har hon också gjort. När vi var ute och gick fick hon prova björnbär, de var inte riktigt klara för de var rätt sura... men Ella gillade dem ändå.

Till lunch fick vi råvaror direkt från trädgårdslandet: potatis och purjolök. Härligt med soppa när det är regnigt  ute. När Ella precis hade börjat äta mat så kokade jag bara potatis och purjolök, som jag sen mixade slät med lite smör i. Hon tyckte det var jättegott, det smakade ju mycket mer än bara kokt potatis eller morot.

Potatis- och purjolökssoppa
Skölj och strimla en bit purjolök, skala och skiva potatis (2-3/person). Fräs purjolöken i lite smör, lägg i potatisen och fyll på med vatten så det täcker. Välj en buljong du gillar, tänk bara på att läsa så att det inte finns smakförstärkare i. De flesta tärningsbuljongerna har det i, med det finns en som heter gourmet (tror det är från knorr) som är bra. Låt det koka tills potatisarna känns mjuka, häll i en skvätt grädde. Här brukar jag ta upp lite till Ella och mixa med stavmixern, så kan man krydda med salt och svartpeppar till oss vuxna.
 
Vill man ha det som en vegetarisk rätt är det bara att servera. Vi hade kokt korv till. Det blir så gott om man kokar korven i något, så att den får lite extra smak. Idag tog jag kryddpeppar och lagerblad, smarrigt!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0