Potatispaj - låter konstigt, men är hur gott som helst!

Har man ett potatisland på sommaren, så blir det mycket potatis i maten! För ett par veckor sedan hittade jag ett recept nere på kvantum i byn. Potatispaj! Det låter lite konstigt, men är hur gott som helst. Jag tycker annars att paj är lagom som lunch eller som tillbehör, men när där är potatis i blir den mycket mer mättande. Paj är så gott och man kan förbereda pajskalet kvällen innan, när barnen har somnat, så står det redo i kylen när man ska laga till det.

Här har vi dagens resultat:

Pajskal:
3 dl vetemjöl
100 g smör el margarin
2 msk vatten
Blanda mjöl och smör, tillsätt vatten och knåda ihop det. Tryck ut degen i en pajform (ca 26cm i diameter). Låt det stå i kylen, minst 30 min.

Grundfyllning:
300 g kokt skivad potatis
3 ägg
3 dl mjölk
salt, svart peppar
vitlök/grillskrydda (Santa Marias... utan smakförstärkare, men med salt, så tänk på att salta sparsamt om en liten ska äta)

Fyllning:
Strimlad skinka
Skivad tomat
Riven ost

Grädda skalet i mitten av ugnen, 10 min i 200 grader.  Vispa ihop ägg, mjölk och kryddor. Lägg fyllningen i det varma pajskalet, häll över äggstanningen. Grädda i 35-40 min. Jag fick ha inne pajen i 50 minuter innan äggen stannade, så det beror lite på hur bra ugn man har (vår - väldigt gammal och sliten)

Det blir jättegott med lite roligare ost i, men vi hade bara vanlig påläggsost hemma. Prova chevré eller mozzarella! Byt ut skinkan mot räkor eller lax, varför inte sparris och spenat! Det finns så mycket goda saker att stoppa i pajer, så ta det du gillar bäst!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0