Tre sorters saft


Idag har jag för första gången provat att göra något annat än fläderblomssaft. Fläder gör jag varje år, om inte min man gör det. Han tar alltid i lite väl och gör flera satser, så året efter orkar han inte... eller så har vi fortfarande kvar i frysen. I år gjorde jag en sats fläder som blev jättegod. Idag har jag gjort rabarbersaft och rabarber/jordgubbssaft. Får se om det blev gott när det svalnat. För små barn tycker jag att det räcker att man får dricka saft när det är fest, så snart får det nog vara kalas så att Ella kan få smaka.

Här kommer lite saftrecept!

Rabarber (den ljust röda på bilden) blir  nästan 1 liter
1 kg rabarber, sköljd och skivad
3 dl vatten
2,5 dl socker
1 krm natruimbensoat (så att saften inte möglar)

Koka upp rabarbern i vattnet. Koka i 10 min under lock. Sila saften. Koka upp på nytt, rör ut sockret och koka upp ännu en gång. Ta bort allt skum, lös sedan ut natruimbensoatet i lite av saften och häll det i resten av saften. Häll upp saften på varma flaskor och sätt kork på.

Rabarber & Jordgubb (den mörkröda) blir 2 liter
2 liter jordgubbar, sköljda och ansade
1 kg rabarber, sköljda och skivade
6 dl vatten
1 bit ingefära, skalad
12 dl socker
2 krm natriumbensoat

Koka upp vatttnet, häll i rabarber, jordgubbar och ingefära. Låt koka i 10 min. Sila saften och koka upp igen. Rör ut sockret och koka upp ännu en någon. Skumma av och rör ut lite natriumbensoat i lite saft, som du sedan häller i resten av saften. Häll på varma flaskor. 

Fläderblomssaft (den ljusa) blir ca 6 liter
40 blomknippe
3 l vatten
4 kg socker
4 citroner
100 g vinsyra

Koka vattnet, rör ner sockret. Lös upp vinsyran i sockerlagen och hätta upp igen. Häll över de sköljda blommorna. Riv över citronskal och pressa i saften från citronerna. Blanda. Låt stå svalt i fem dygn. Sila och häll upp på flaskor. 
Har fått tipset att ta mindre socker och mer citron för en syrligare,  mindre söt saft, så det ska jag prova nästa år!


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0