Vackra vinbär!

Igår var Ella och jag hos Marie och plockade vinbär. Vackra röda och svarta vinbär. Ella åt direkt från busken - GOTT! Idag gör vi saft och gelé av dem som vi fick med oss hem. Ja, saften är snart klar, sen ska vi prova göra gelé för första gången. Spännande! Har gjort röd vinbärssaft och nu håller vi på med svart- och röd. Det kommer bli en halv sats av var sorts gelé också.
 

Vinbärssaft (blir lite mindre än 1 liter)
2 liter bär
3 dl vatten (om du har röda bär), 6 dl vatten (om du har svarta bär)
6 dl socker  för var liter avrunnen saft.
1 krm natriumbensoat för var liter avrunnen saft

Skölj och rensa bort dåliga bär. Du behöver inte dra bort dem från pinnen. Koka upp vattnet och lägg i bären, koka 10 min. Sila i ca 40 min. Mät hur mycket saft det är och beräkna hur mycket socker och natriumbensoat du behöver. Koka upp och lös ut sockret, rör tills det smält ordentligt. Rör ut natriumbensoatet i lite av saften och häll det sedan i resten av saften. Skumma av. Häll upp på varma flaskor.

Jag tog hälften röda och hälften svarta bär andra omgången. Då använde jag 4,5 dl vatten.

Vinbärsgelé (blir ca 1 liter)
2 liter bär
3 dl vatten (röda bär), 4dl vatten (svarta bär)
9 dl socker för var liter avrunnen saft

Skölj och rensa bären. Behåll pinnnen på. Koka upp vattnet i en stor gryta, lägg i bären. Koka på svag värme, men locket på glänt i 10 min. Krossa bären mot kanten innan. Sila i ca 30 min. Mät saften och beräkna sockermängden. Koka 5 min och rör under tiden i sockret. Koka kraftigt tills det är klart (5-30min). Man ser om det är klart genom att lägg lite på ett fat, ställ fatet i kylen... vänta... ser det ut som gelé (Maries tips). Ta gryta från värmen och låt det svalna lite. Skumma av. Häll upp det på varma glas och låt det stelna. Skruva sen på locken. Är så nyfiken på hur jag klarar detta!!


Kommentarer
Postat av: Therése

Du är så duktig. Själv klappar jag mig på axeln om jag ens tyar baka nu för tiden... Jag har ingen ork alls längre. Men det kommer snart igen!!!

2009-07-22 @ 15:24:58
URL: http://theresian.blogg.se/
Postat av: Karin

Hej Therése! Semestern har ju precis börjat för dig, vila lite först! Kram

2009-07-22 @ 17:03:51
URL: http://ellasmat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0