Äntligen tillbaka... och med porterstek dessutom!

Så var det då äntligen dags igen! Nu är jag pigg nog att skriva igen. Jag har varit tröttare än tröttast... är gravid! Jättetoppenkul, men hade nästan glömt hur toktrött man blir i början. Nu har det äntligen gått över, tror jag ;-) Känner mig i alla fall på g idag, så här kommer dagens kvällsmat!! (tog lite mer än två timmar, så det är ingen vardagsmiddag precis)

Köttet:
ca 1,5 kg benfritt kött (ska igentligen vara nötkött, men vi tog fläskkött och det blev jättegott)
33 cl porter
0,5 dl svartvinbärssaft
1 dl kinesisk soja
1 tsk timjan
8 enbär
10 svartpepparkorn
2 köttbuljongtärningar
3 stora vitlöksklyftor
1 stor gul lök

Såsen:
8 dl sky från köttet
2 dl grädde

Koka upp porter, saft, soja och kryddor. Skala lökarna och skär i stora bitar. Lägg i lökarna och köttet och låt det koka sakta under lock i 1,5-2 timmar. Det ska kännas mört när du du sticker i en sticka. Vänd köttet ett par gånger. Låt steken ligga kvar i skyn i 20 minuter innan du skär upp den.
Skaka mjölet och grädden. Sila skyn och fyll upp med vatten så att du får 8 dl. Rör ner mjöl/gräddeblandningen i skyn och låt det koka i ca 5 minuter.
Vi åt det skivade köttet tillsammans med sås, potatis, morötter och gelé.

Bilder kommer så fort Ella somnat, för nu vill hon mysa!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0