Dubbelt lussebakfiasko!

Ella och jag ville ge pappa lite sovmorgon idag, så vi började baka lussekatter vid halv sju. Vid sju insåg jag att vi glömt att hälla i saffran och mjölet hade tagit slut. Fiasko 1. Vi körde till statoil, Ella med kockmössa på... den ville hon absolut inte ta av!! Så söt! Då tänkte jag att vi skulle prova ett nytt recept. Alla säger att lussebullar med kesella är sååååååååååå gott, så det testade vi. Fiasko 2. Har ett recept som jag fått av mamma och de bullarna är mycket godare och saftigare än kesellavarianten. Så nu kommer jag alltid att hålla mig till det receptet och det är det ni får här!!

Smält 200 g smör, häll i 0,5 liter mjölk och värm det till fingervarmt. Rör i 1 påse saffran. Smula 1,5 pkt jäst i en skål (jag använder en matberedare). Häll över smör/mjölk-blandningen och rör runt till jästen har löst upp sig. Rör i 2 dl socker, 1 tsk salt, 1 ägg och 0,5 pkt mjöl. Knåda degen, se till att inte få för mycket mjöl. Låt degen jäsa i 30 minuter. Baka ut till lussekatter (tryck i russin om du gillar det) och låt dem jäsa i 20 minuter till. Pensla katterna med uppvispat ägg, grädda dem sedan i ugnen... 200 grader, 6-8minuter. Underbara, saftiga lussekatter!!

Bilder kommer så fort datorn klarar det... den står bara och tuggar just nu.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0