Kokt kyckling i currysås

När man är så där lagom sjuk är det gott med mat som bara slinker ner. Jag ÄLSKAR kokt kyckling, dillkött, kokta grönsaker... ja kokta saker överhuvudtaget! Vi gjorde kokt kycklig för någon kväll sedan och Ella som ätit lite si så där när hon var sjuk fullkomligt slukade sin jättestora portion! Jag med för den delen...sen blev där över så jag kunde äta dagen efter till lunch också!!

1 kg kycklingfilé
2 stora morötter, skalade och skivade
1 gul lök i klyftor
2 lagerblad
Ett gäng vitpepparkorn
Salt
Vatten så att det täcker
Koka upp och skumma av. Låt det sedan småkoka i ca 30 minuter.



Sila spadet och ta till vara på det. Jag använde 3 dl. Resten frös jag in... god kycklingbuljong! Smält 2 msk smör i kastrullen, rör i 1-2 msk mjöl. Späd med 3 dl spad och 3 dl mjölk. Koka upp och låt det koka i 5 minuter. Krydda med salt, vitpeppar och om man vill curry. Den är god utan curry också, blir lite mildare då. Skiva kycklingen och lägg i den i såsen.  Servera med ris och morötterna!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0