Mammas köttfärsgratäng

Äntligen pigg nog att sitta framför datorn en stund på kvällen. Det är på tok för jobbigt att vara borta från jobbet en vecka... man får jobba så mycket mer när man kommer tillbaka. Tyvvärr är det ju ingen som rättar och plockar iordning efter sig när de är vikarier. Ja, förresten Malin, min nya kollega hade rättat läxförhören hon hade haft med mina. TACK!

Så till mat då :) En rätt vi gjorde för ett par dagar sedan och här är det äntligen. Jag har fått receptet av Ellas mormor, mamma min!

1 gul lök, finhackad
1 msk olja
2 dl ris
3 dl grönsaksbuljong
1 burk krossade tomater

Färs lök och ris och olja i en kastrull. Häll på buljongen och låt det koka på svag värme tills buljongen kokat bort. Häll det i en ugnsform. Häll de krossade tomaterna över.



400 g färs
smör
salt och vitpeppar

Fräs färsen i smör i en stekpanna, krydda med salt och peppar. Häll det över tomaterna.



200 g champinjoner på burk

Häll av spadet från svampen och häll svampen över köttfärsen.



1 påse bernaisås
1 dl creme fraiche

Koka såsen enligt förpackningen. Rör ner creme fraichen i såsen och bred det sedan över svampen.



Sätt in formen i ugnen på 225 grader i 20 minuter. Låt den stå ett tag innan du serverar... det blir såååå varmt.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0