Mexikansk lax

Har deckat på soffan. Ella har varit sjuk med hosta och feber i ett par dagar. Gissa vem som fick det samma?! Tur att Kristofer är hemma för vård av barn. (eller vård av familj) Han tar hand om oss båda. Han har varit och handlat massa gott, smoothie, ostågar (lyx på en tisdag), gott bröd och olika goda frukter.

Igår lagade jag mexikansk lax. Jag har inte riktigt bestämt vad jag tyckte om den, har lite kvar som jag ska ta imorgon till lunch. Ella var inte överförtjust, men sen är hon också inte riktigt bra. Hon åt nestles nya yoghurt istället (tre stycken tillslut, så hon var nog hungrig ändå...men laxen var nog inte hennes smak)

Jag marinerade en halv filéad lax kvällen innan jag skulle laga den. Jag la laxen och marinaden i en glasform, men plastfolie över.

2 stora hackade vitlöksklyftor
2 msk olivolja
1 krm mald kryddpeppar
1 krm kanel
saft av två lime
1 tsk ketchup
1 krm spiskummin
1 krm socker
salt och svartpeppar
Blanda alla ingredienser och häll över laxen, pensla runt så all lax får marinad på sig.

Skrapa bort vitlöksbitarna och lägg över laxen i en smord form. Grilla den i ugnen i 5 minuter på var sida i 225 grader. Jag serverade med ris, sallad och keso med grillad paprika. Ella fick creme fraiche till iställlet, eftersom keson var rätt skarp i smaken. Jag har som sagt inte riktigt bestämt vad jag tyckte om den... men lovar att återkomma imorgon!





Min matlåda till jobbet... som jag nu får äta hemma :(


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0