Söndagsstek... en torsdag!

I eftermiddag kom Rebecca och Isabella till oss. Ella stod i dörren och tjöt: BELLA!! Sen hade de hur roligt som helst tillsammans. Till middag kom Kristofer och Radek hem... till en söndagsstek, en torsdag. Det funkar det också! Men det går inte precis på en kvart. Jag har höstlov, så då har jag lite tid!

En stek (min var med ben)
1 gul lök
2 morötter, skalade och skivade
Salt och vitpeppar
Vatten
1 msk vinäger (jag använde rödvinsvinäger)
1 msk sirap
Kryddpepparkorn & vitpepparkorn, jag tog nog 7-8 av var
Lagerblad, jag använde två
Matlagningsgrädde
Soja
Maizenaredning för bruna såser
Hallonbalsamico

Bryn steken runt om i en panna (i smör), tillsammans med lök och morötter. Krydda med salt och vitpeppar. Häll över vatten, vinäger, sirap och kryddor. Låt det koka under lock tills det är mört. 1-1,5 timme. Ta ur köttet ur pannan och låt det svalna lite. Skiva upp i lagom bitar. Sila skyn och använd den till sås. Häll tillbaka skyn och fyll på med matlagninsgrädde. Lite soja för färg och sälta, redning tills såsen blir lagom tjock. Jag kryddar med salt och vitpeppar. Ibland med hallonbalsamico, det blir såååååååååå smarrigt!
Till köttet och denna underbara sås åt vi kokt potatis, kokta grönsaker (morot, broccoli och blomkål), gurkorna :) , inlagda rödbetor (Ellas mormor), lingon (...och igen) och rönnbärsgelé (...och igen). Vi är inte lite bortskämda av min mamma!  Nu är jag hur mätt som helst, vännerna har åkt hem, Ella och Kristofer tittat på Pippi och jag funderar på om man får gå och lägga sig när klockan bara är sju!

 



Isabella tycker precis som Ella (och mig och Rebecca förstås) att mina inlagda gurkor är världens godaste!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0