Helstekt bjärekyckling!

Denna vecka hade de erbjudande på färsk hel kyckling från mina hemtrakter. Så ikväll lyxade vi till med örtkyckling med ungsbakade potatis- och morotsstavar. En god sås blev det också...eller nja en skysås, vi orkade inte reda den. Det tycker jag att ni ska göra om ni provar detta recept.

Hel kyckling, vår var på 2 kg (Det blev massor över!)
1 citron
1/2-2 dl hackad basilika & gräslök
Smält smör
Soja
2,5 dl vispgrädde
Salt & peppar

Sätt ugnen på 200 grader. Riv skalet och dela citronerna i klyftor. Blanda örterna med citronskalet. Ta hälften och tryck in under skinnet vid brösten. Lägg klyftorna inne i kycklingen och knyt ihop benen. Lägg kycklingen i en ugnsform. Blanda smöret med soja och pensla över hela kycklingen. Salta, peppra och gnid in ört- och citronblandningen. Stek i 45 minuter. Häll i grädden i formen och stek i ca 30 min till. Jag satte in potatis- och morotsstavarna bredvid kycklingen nu. När kycklingen är kvar, låt den stå och svalna lite. Sila såsen och koka upp och red den i en kastrull. Skär upp kycklingen och servera!


Detta är inte den formen vi hade i ugnen ;-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0