Lasange

Mina favvistjejer har varit här i eftermiddag/kväll och myst! Ella och Isabella lekte därute, så jag hann iväg och fixa med Ellas lekstuga. Den håller på att sättas på plats just nu! Så det blir väl en del fika där ute när vi har gjort vid den.

Kvällsmaten ikväll är en egen favorit, men blev mycket uppskattad av både Ella och Isabella. Här kommer receptet Mamma Rebecca, så du kan laga den till din lilla prinsessa!



Ett paket färska lasangeplattor

Köttfärsröran:
1 gul lök, finhackad
2 vitlöksklyftor, hackade
Olivolja att steka i
400 g köttfärs
1 burk krossade tomater
1,5 msk fond... denna gången tog vi Oxfond med rödvinssmak :)
Salt & svartpeppar
Massa hackad färsk basilika

Bryn löken, tillsätt färsen och låt den steka tills den fått färg. Häll över de krossade tomaterna och krydda sedan. Låt det koka i 20 min.

2 tomater, tärnade.

Ostsås:
2 msk smör
3/4 dl mjöl
7 dl mjölk
Salt och vitpeppar
2 dl riven ost

Smält smöret i en kastrull, rör i mjölet och sedan mjölken. Koka upp under omrörning, låt det sedan koka i 5 min. Krydda och rör i osten, så att den smälter.

1 dl riven ost

Varva lasangeplattor, köttfärsröra, tärnade tomater och ostsås i en ungsform. Avsluta med ostsås och riven ost. Gratinera i ugn 225 grader i ca 30 min. De sista tio minuterna brukar jag ha en bit folie över, så att lasangen inte blir svart. Jag brukar också lägga folie i botten av ugnen... för den brukar bubbla över lite!

Kommentarer
Postat av: Mamma Rebecca

Tackar!

2009-09-12 @ 10:21:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0