Västerbottenpaj...som blev sååååå uppskattad!

Vi hade kräftskiva i fredags och var på 40-årsfest i lördags, så jag har varit lite trött och sliten här hemma. I fredags kom några kompisar från Torekov och några från stan. Alla (ja, nästan) hade kräftor med sig och sen hade vi delat upp sallad, bröd, sås och paj mellan oss. Vi gjorde västerbottenpaj och blåbärspaj här hemma. Ostpajen blev väldigt uppskattad. Radek sa att han inte brukar gilla paj, men att denna var riktigt god. Jag tror förstås att han försökte släta över att han och min bror var sena ;)

Pajdeg:
2 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
100 g margarin
2 msk vatten
Kör mjöl och margarin i en matberedare, häll i vattnet...kör lite till! Tryck ut det i en pajform och låt det stå i kylen i minst 30 minuter. Jag brukar göra skalet kvällen innan, så går det fort när man ska grädda pajen. Förgrädda skalet i 225 grader i 10 minuter.

Hacka en liten gul lök och stek den i smör. Lägg i formen, häll över 1 påse (150g) riven västebottenost. Vispa samman: 3 ägg, 2 dl vispgrädde, 1 dl mjölk, salt och svartpeppar. Häll det över osten. Grädda långt ner i ugnen i 200 grader i 30 minuter. Mal svartpeppar över och hackad gräslök (glömde tyvärr gräslöken...)



Det lilla som var över åt min bror till frukost (!!) och Ella åt till lunch. Hon blev lite sur att där inte var mer kvar...det är väl ett bra betyg?!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0