Dillkött

Min favoriträtt när jag var liten... dillkött!! Det tar ett tag att göra, men det är så värt det. Jag har för mig att man ska ha lammkött, men jag använder griskött och det blir supergott. Fram- och baklår på en halv gris blir till många portioner och man kan frysa in det!

Leg från gris
Vatten så att det täcker

Koka upp och skumma av.



Fyra morötter, skalade ock skurna i bitar
3-4 lagerblad
20 kryddpepparkorn
2 gula lökar, skalade och skurna i klyftor
salt

Låt köttet koka tillsammans med ovanstående ingredienser i 1,5-2 timmar. Köttet ska släppa lätt från benet och skinnet. Ta sedan upp köttet och låt det svalna ett tag.



1,5 l köttbuljong från koket, silat
0,5 l mjölk
50 g smör
4 msk vetemjöl
salt och vitpeppar
en skvätt ättika
dill

Smält smöret och rör ut mjölet. Späd med buljong och mjölk. Koka upp och låt det koka till lagom konsistens. Krydda och häll i dill (finns bra frusen från ica). Rensa bort ben, fett och skinn från leggen. Skär köttet i mindre bitar om det behövs. Lägg köttet i såsen, låt det bli varmt och servera med kokt potatis och kokta morötter (ångkokta här hemma).


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0