Hemmagjort bröd

Skulle försöka mig på ett nytt bröd från Annas mat. Det verkade så lätt och man behövde inte jobba så hårt med det... men jag kan säga att jag var skeptisk under resans gång. Skönt var att det blev TOKGOTT! Ni som har provat Duvanders (Kristianstad) filone (stavas det så Rebecca?), så var det i den stilen. Jag vispade 125 gram smör tillsammans med 1/2 dl olivolja (elvisp) som vi sedan doppade brödet i. Såååååååååååååååå gott! Lite havssalt på det hade varit ännu bättre, måste komma ihåg att köpa hem det!

1/2 pk jäst
2 tsk salt
6 dl ljummet vatten
1,3 dl vetemjöl

1. Smula jästen i en bunke
2. Strö över saltet
3. Häll i lite vatten och rör ut jästen, fyll på med resten av vattnet.
4. Häll i mjölet och rör runt. (Det blir jättekletigt)



5. Låt det jäsa under en bakduk i ca 2 timmar
6. Ös ut degen på en smord plåt.
7. Skär degen i 3 delar och "fös" ihop till tre baguetter.
8. Sätt ugnen på 250 grader och låt bröden jäsa i 15 minuter.
9. Grädda i 10 minuter, sänk sedan värmen och grädda i 15-20 minuter till.

Mmmmm så gott!



Smör som smakar som himlen!! (creme fraiche till vänster)



Jag räknade lite på det... ingredienserna till en baguette blev ungefär 2 kr... vad tar de på Duvanders?!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0