Stek a la Mexico

Nu börjar sportlovet lida mot sitt slut... och jag kan bara säga att jag har njutit till 100%. Idag har Ella och jag hunnit med öppna förskolan, fika med Rebecca och Julia på stan och bus med faster Sara här hemma!! Härligt med lediga dagar. När vi fikade på stan åt Ella Rebeccas spagetti, gott!!



Ikväll har vi ätit stek. En supergod variant med en stark sky till (Ella åt inte den, hon hade creme fraiche till istället). Köttet får en härlig smak av allt gott det puttrar i!

1 bit stek (vi använde flintastek, för det är det vi har över sedan grisen...)
Smör att steka i
1 gul lök, skalad och delad i klyftor
1 röd paprika, delad i bitar
1 chilifrukt, urkärnad och finhackad
3 vitlöksklyftor, grovhackade
1,5 tsk salt
2 tsk spiskummin
3 dl vatten

Bryn steken runt om. Häll över alla ingredienser och låt det puttra under lock i 30-40 minuter. Vänd något gång. Ta upp köttet och skär upp det. Häll skyn, tillsammans med grönsakerna, i en matberedare och mixa. Skyn blir het och god! (Innan Ella åt vi denna rätt med: 4 lökar, 4 chilifrukter, 2 paprikor och 6 vitlöksklyftor... det kallar jag hetta!!) Vi brukar servera med pressad potatis och creme fraiche... och några goda grönsaker så klart!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0