Fiskardotterns fisksoppa... en variant på fiskarhustruns :-)

Ja, man är ju dotter till en fiskare, så då får man göra en egen variant på fiskarhustruns fisksoppa :-) Fast jag ska erkänna att Kristofer fick göra det mesta, för jag har börjat jobba idag. Roligt att träffa alla igen, men var inte helt nöjd med diskussionerna vi hade idag. Blir väl bättre eftersom... Soppan var super, det blev till och med lite över så att jag kan ta med mig imorgon. Ella var väldigt förtjust i spadet, så det fick vi fylla på!

400 g fiskfilé
1 gul lök, skivad
Smör & olivolja att steka i
1 burk hela tomater
5 dl fiskbuljong
1 tsk smulad timjan
200 g skalade räkor, tinade
1 dl hårt vispad grädde
finhackad dill

Stek löken i smör och olivolja. Häll över tomater, buljong och timjan. Låt det sjuda i 15 minuter. Lägg i fiskfileérna skurna i bitar och låt det sjuda ytterligare 5 minuter. Lägg i räkorna och låt de bli varma (koka dem inte, då blir de sega). Rör försiktigt ner grädde och hetta upp det. Avsluta med att strö över hackad dill. Det finns bra frusna örter i återförslutningsbara påsar på ica. Toppen att ha i frysen!! Till detta ska man ha ett gott bröd som man kan doppa i...smaskens!!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0