Födelsedagsfirande!

Kristofer fyllde år igår och vi bjöd på baconlindad halloumiost (recept finns under smårätter), helstekt kalkon (hittas under kycklingrätter) och chokladfondant med Ottos jordgubbsglass!

Det blev en lyckad  eftermiddag/kväll med massa mys. Det är skönt med kalkonen, för när den är i ugnen så hinner man båda sova lite och duscha!! Vi provade att lägga i citronklyftor och ännu mer persilja inne i kalkonen, men jag vet inte om jag tyckte det blev så mycket skilllnad. Fast mina smaklökar är lite speciella nu när jag är gravid!



Resterna... blir en bra middag idag! Vi hade 4,7 kg kalkon, 40 potatisar, 1 kg morötter, 600 g brysselkål, en burk rödkål och över 1 liter gräddsås. 9 vuxna och två små barn kalasade på detta!

Chokladfondant med jordgubbsglass



10 st

8 ägg vispas fluffigt med 250 g florsocker (en halv paket). Smält 250 g mörk choklad och sedan 225 g smör. Blanda det och rör ner i äggvispet. Avsluta med att röra i 1,5 dl mjöl. Låt det stå i kylen i minst 2 timmar och "tjocka" till sig!! Häll upp smeten i stora amerikanska muffinsformanr och sedan in i ugnen i 200 grader 8-10 minuter. Man måste lära sig hur länge det är beroende på ugnen... våra var i lite för länge (10 min). Men vår ugn är lite gammal och knäpp. När du rör på toppen ska det inte gå hål, men den ska kännas som om den är lite kladdig i mitten... det ska nämligen rinna ut underbar chokladsmet!!!

Glassmonster 1 & 2: Isabella och Ella var inte så lite förtjusta i jordgubbsglassen från Ottos!! (Faster Sara ser faktiskt lite avundsjuk ut!)






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0