Tomatsoppa med basilikacreme!

Mmmm, jättedott!

Det var Ellas reaktion när hon smakade soppan igår. Jag hoppas hon menade jätegott ;-) Det tyckte jag också. Jag har aldrig lagat det innan och när jag frågade om sopptips på jobbet var det detta jag nappade på. Antar att man kan göra soppan ännu mer från grunden, men denna var toksnabb att göra (20 min). Det är skönt när man är själv och Ella vill vara med och laga maten.

4 portioner (Det blev över, så vi åt det idag igen... men med lite pasta i)

1 gul lök, grovhackad
Smör och olivolja, blandat, att steka i
4 tomater, tärnade
1 burk krossade tomater (jag provade icas med basilikasmak... mums)
2 msk tomatpure
5 dl vatten
1,5 msk grönsaksfond
Salt och peppar
1 dl grädde

2 dl creme fraiche
1 kruka basilika

Stek löken i smör blandat med olivolja. Häll över tomater, krossade tomater, tomatpure, vatten och fond. Låt det koka i 10 minuter. Gör basilikacremen: hacka basilikan fint och blanda med creme fraiche. När soppan har fått koka mixar du den med en mixerstav. Smaka av med salt och peppar. Rör ner grädden och serverar sedan med en klick basilikacreme. Såååå gott! Enligt Ella och mig. Kristofer var inte överförtjust... men han är ju också lite rädd för grönsaker. Fick tipset att ha rostade krutonger, men glömde att köpa det. Idag hade vi vitlöksbröd till, det är inte så trist precis...

Bilder kommer när datorn är på bättre humör!! Vi är inte alls överrens idag.


Kommentarer
Postat av: Moster Cina

Goddi,goddi!

Har du provat den nya fonden utan tillsatser?

Har du, let me know.

Kramisar

2010-01-17 @ 20:19:26
Postat av: Karin

Touch of taste från Bong har inga smakförstärkare, men innehåller konserveringsmedel... så den brukar jag använda. Har alla möjliga smaker. Vilket märke är det du har sett utan tillsatser?!

2010-01-18 @ 08:52:10
URL: http://ellasmat.blogg.se/
Postat av: Moster Cina

Bara sett den på reklam på TV, små förpackningar.

Ska kolla extra på reklamen ikväll.

2010-01-18 @ 19:00:22
Postat av: Moster Cina

Har förresten en sida här som jag tror att du kan tycka är rätt så intressant.

WWW.suntfornuft.info.

2010-01-18 @ 19:13:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0