GULASCH - EN BLANDNING MELLAN SOPPA OCH GRYTA!

Ella har feber idag... så det blir inget dagis imorgon för henne. Kristofer stannar hemma. Jag var ju borta halva förra veckan med mitt öga, så nu behöver jag verkligen jobba lite.

Har stått vid spisen ett tag och nu ska det puttra i en timme, så då passar jag på att skriva här. Gulasch blir det. Har inte gjort det själv innan, så vi får väl se om det smakar!

800 g grytbitar
1,5 lökar, finhackade (jag blandande röd och gul lök)
4 vitlöksklyftor, finhackade
1 paprika, hackad
1 msk paprikapulver
2 msk tomatpuré
2 msk kalvfond
7 dl vatten
1 palsternacka, skalad och tärnad
6 potatisar, skalade och tärnade
Salt och peppar
persilja
Smör och olja att steka i

Bryn köttet runt om i omgångar i smör/olja. Lägg åt sidan så länge. Fräs löken och paprikan i smör/olja utan att det får färg. Tillsätt paprikapulver ioch tomatpuré, låt det fräsa med en liten stund. Häll över vatten och kalvfond. Lägg i köttet och låt det puttra under lock i ca 1 timme (köttet ska vara mört). Lägg i palsternackan och potatisen när det är 20 minuter kvar. Jrydda med salt och peppar. Strö över persilja och klicka i lite creme fraiche!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0