TEKAKOR

Jag är väldigt förtjust i att baka och nu när jag är mindre trött (eftersom jag får sova 2 timmar mitt på dagen) passar jag på! Denna gången blev det tekakor.

48 st

4 dl fiberberikad havregryn
1 dl fibrex (går att byta ut mot havregryn)
1 l mjölk



Blanda och låt det stå och svälla över natten.

3 pkt jäst
1,5 dl socker
2 tsk salt


Blanda och låt stå medan man smälter:

300 g smör

Blanda smöret med havregrynsblandningen. Rör ner i jästen. Tillsätt:

ca 2 l vetemjöl (jag använde mer)

Knåda tills degen är smidig. Jäs i 15 minuter. Rulla 48 bullar och platta till dem. Lagom med 12 tekakor per plåt. Sätt ugnen på 250 grader. Låt tekakorna jäsa i 20 minuter. Pensla med:

1 ägg, uppvispat

Grädda i ugnen i 6-7 minuter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0