BABYMOS - ÄRTOR & MAJS

Så fick man dåligt samvete igen...hade mamma-barnmys idag med Aarons kompisar och deras mammor. Vi börjar alla närma oss smakportioner och jag har sagt att jag ska tipsa här på bloggen. Ja, ni som läser har kanske märkt att jag varit borta en vecka. Fattar inte var all tid tar vägen. Så idag är det dags! Har lagt in en soppa lite längre ner...hade skrivit in den för en vecka sedan, men glömt ladda upp den. Tokgod, så skrolla ner och kolla in den!

Förra veckan gjorde jag babymos på ärtor och i måndags var det dags för majs. Man gör likadant...så här är receptet:

1 dl majs eller ärtor (eller varför inte lite av var?!)...(kan även göra en hel påse av var och frysa in)
Vatten
Smör

Lägg majsen/ärtorna i en kastrull. Häll på vatten så att det täcker. Koka upp och låt det koka i 5 minuter. Häll av vattnet (spara lite att späda med). Mixa tillsammans med en klick smör och späd med kokvattnet till lagom konsistens. Det kan komma lite spår av skal, men både Ella och Aaron har inte brytt sig om det. Vill man kan man pressa moset genom en sil för att få bort allt.

Jag använder alltid frusen majs, den konserverade innehåller oftast socker och/eller salt.

Ärtmos på G...

Aaron kan äta själv!

Majsmos har väl en helt underbar färg!

Gav upp att försöka ge Aaron mat igår. Han har varit måttligt intresserad, så jag tänkte att det var lika bra att vänta några dagar. Det resulterade i att han sov otroligt dåligt i natt... och idag åt han en hel portion gröt med katrinplommonmos. Så imorgon kör vi igång igen med mat vid lunch och gröt på eftermiddagen. Snart får han bara vällling morgon och kväll minsann...ja och om natten en gång. Men somnar man halv åtta på kvällen och går upp vid sju, så får man kanske fylla på en gång vid tre-fyra eller?!


Kommentarer
Postat av: Moster Cina

Ska nu han åxå börja kackla, jag säger då det:)

2010-11-05 @ 16:00:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0