PÄRONMOS

Igår gjorde vi päronmos till Aaron. Det är bra mot hårda magar... och nu helt plötsligt så är hans mage helt okej, så han har inte smakat på päronen än. Min tanke var att ha det till gröten på eftermiddagen, lite variation från katrinplommonen. Men jag tror han får lite banangröt istället idag. Päronmoset ligger redan i frysen i tärningsform :-) Vill man inte ha det på moset kan man ju ha det som efterrätt. Stackars Aaron har inte börjat med efterrätt än, får nog göra det. Med Ella brukade jag ta 4 st potatis/pasta/ris/couscous, 4 st grönsaker, 4 st kött/fisk/fågel och 2 st sås. (istärningar) Till efterrätt fick hon 4-5 st fruktmos. Aaron är verkligen inte uppe i den mängden mat, men kan ju faktiskt få lite efterrätt också innan ersättningen. Ja, ja... här kommer lite päronmos:

Päron och vatten!

Skala och dela päronen i mindre bitar. Lägg dem i en kastrull och täck med vatten. Koka upp och låt det koka tills päronen är helt mjuka. Häll av vattnet och mixa till en slät mos. Jag brukar inte behöva ta i något av kokvattnet, tycker det blir lagom konsistens ändå... men vill man så kan man ta i lite för att få det lite lösare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0