Pepparkakshus

MaPa var här i helgen... då blev det papparkaksbak. Mysigt. Jag åkte en snabb tur till Ica - de har en papparkaksform som man kan använda när man gör hus! Supersmidigt för en nybörjare som jag. Titta så fint resultat det blev:







Receptet på mammas pepparkaksdeg finns under bakat eller kolla december 2009. Kavlade inte lika tunnt som jag brukar, väggarna får vara lite tjocka för att kunna stå. Sen lät jag dem torka ett par dagar innan jag satte ihop delarna. Smält 2 dl socker i en stekpanna (det blir TOKVARMT - så jag satte ihop det när Ella var på dagis och Aaron sov) och använd det som lim. Det finns färdig kristyr på tub - jättesmidigt. Sen är det bara att pynta på! När Ella kom till dagis idag sa hon till sin fröken: - Ja ha gjot ett hus med picka på! (Jag har gjort ett hus med prickar på...sötnos)


Kommentarer
Postat av: GUM

Vad duktig Ella är! Om två veckor är det min papparkakshushelg. Då vet man att det snart är jul. Tack för det fina kortet på Aaron. Jag ska ta mig tid att ringa någon dag. Det har varit mycket... Längtar efter att prata med dig.

Kram

2010-11-25 @ 22:26:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0