CITRONKYCKLING MED ROSTADE GRÖNSAKER

Jag var så lycklig vid lunch, för då åt Ella massor av resterna från igår. Sen ville hon inte sova middag, så då tänkte jag att hon är nog snart bra igen. Ikväll har hon bara petat i maten, men med lite flört från pappsen får hon i sig lite nu när jag sitter här! Denna rätt var både jättegod och sådär... Kycklingen var jättegod, massa god smak från citron och timjan, saftigt och gott! Rostad vitlök är ju bara så gott så att man smälter... fast jag tror inte att Kristofers träningskompisar kommer att tycka om honom ikväll! Däremot var jag inte helt övertygad med honung över grönsakerna, tyckte att det blev lite för sött!

4 portioner

4 kycklingfileér
1,5 citron, skal och saft
1/2 dl japansk soja
1 kruka färsk timjan
olja till stekning
salt och peppar
7 stora potatisar
3 stora morötter
1 vitlök
1 msk olja
1 msk honung
salt och svartpeppar
1/2 litet vitkålshuvud
1 palsternacka
1,5 dl gräddfil
50 g philadelphiaost
salt och citronpeppar

Lägg kycklingfileén i en skål och bitar. Dela vitlöken i klyftor och skala dem.
Lägg alla grönsaker i en långpanna. Ringla över olja och honung. Krydda med salt och peppar. Ställ mitt i ugnen och stek i ca 20 minuter. Allt ska vara mjukt. blanda ner rivet  citronskal, citronsaft, soja och timjan. Rör om, platsa skålen och ställ den åt sidan en stund. Sätt på ugnen på 200 grader.
Skala potatis och morot, skär dem i grova
Stek kycklingen i het stekpanna ca 8 minuter på varje sida. Krydda med salt och peppar.
Riv vitkål och palsternacka grovt, stek det mjukt i lite olja. Krydda med salt och svartpeppar.
Blanda gräddfil med philadelphiaost. Krydda med salt och citronpeppar.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0