HELSTEKT KYCKLING MED FETA

En rätt som kanske inte passar mitt i veckan, eftersom det tar lite tid. Nu är jag ju hemma med Aaron hela dagarna, så jag har tid. Måste säga att det är så mycket godare att äta kyckling när den är helstekt. Bröstbitarna blir så mycket saftigare än när man köper färdiga fileér. Sen så kostar en hel kyckling (fryst) inte mer är 30 kr!!! Detta recept gav kycklingen riktigt mycket smak från citronen och örterna. För mig var fetaosten en bonus!

4 portioner

1 färsk kyckling 1,2 kg (jag tog en fryst och tinade den...)
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
1 citron i klyftor
3 persiljekvistar
5 kvistar timjan
150 g fetaost, delad i stavar

Potatis och morötter i klyftor

2 dl cremefraiche
salt
citronpeppar

1 burk coctailtomater
10 basilikablad
10-15 gräslöksstrå
En liten nypa flingsalt
1 krm svartpeppar
3 msk olivolja
1 tsk balsamvinäger

Kyckling: Sätt ugnen på 175 grader. Gnid in kycklingen i citronsaft från några klyftor, salt och peppar. Fyll kycklingen med citron, perilja och timjan. Tryck in feta osten under skinnet. Lägg kkycklingen i en ugnsfast form och stek i 1 timmeo ch 20 minuter. (innertemperatur 82 grader i låret).



Potatis: Lägg potatis och morötter i en form. Droppa över olivolja, krydda med salt och svartpeppar. Ställ in i ugnen när det är 40 minuter kvar.

Sås: Häll över creme fraichen i en skål. Krydda den med salt och citronpeppar.



Tomater: Dela tomaterna i halvor och lägg dem i en skål. Klipp över basilika och gräslök. Strö över flingsalt. Skaka olivolja, balsamvinäger och svartpeppar i en burk, häll det sedan över tomaterna. Rör runt. Låt det stå i rumstemperatur ett tag.

 

           

Ella rensade fatet... och när jag skulle ta kort sa hon: Ta ett till... ett till... ett till... Linslus :-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0