EFTERMIDDAGSBAK

Igår började dagen bra med två glada barn och solen sken. Sen kom en illamående man, molnen och en bil som inte ville starta. Kunde varit bättre... och det blev det. Kristofer var på arbetsintervju - håll alla tummarna nu. Jag, Ella och Aaron hade en mysig eftermiddag. Vid lunch frågade jag Ella vad hon vill göra efter att vi hade ätit. På förmiddagen hade hon hunnit med lera, pärlplattor, rita med kritor, måla med glitterlim och lite lek på sitt rum. (variation, variation...) "Jag vill baka MUFFINS" Så det gjorde vi... lite eget påhitt! Ella äter ju inga, men slickar i sig lite smet och är nöjd med det. Idag tog hon med sig muffinsen till dagis - "För jag vill bjuda på alla min vänner" Sötnos! Godast var de när de hade svalnat... då kände man jordgubbsmaken. Tänker prova att ha på jordgubbsfrosting på - ELLACUPCAKES!

18 mellanmuffins:

Ingredienser: 3 ägg, 2,5 dl strösocker, 1,5 tsk vaniljsocker, 50 g smör, 1 dl vaniljyoghurt med jordgubbsmak, 2 msk kallt vatten, 3,5 dl vetemjöl, 2 tsk bakpulver, 5 msk kakao, 1 nypa salt, 75 g mörk choklad.

TO DO: Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och pösigt. Smölt smör, häll i yoghurt och vatten. Blanda ner det i äggsmeten. Blanda alla torra ingredienser och vänd försiktigt ner det i smeten. Smält chokladen i micron eller i ett vattenbad. Rör ner i smeten. Fyll muffinsformar till 2/3 och grädda i ugnen i 15 minuter, 175 grader. Jag använder en muffinsplåt, men det är inget måste.

        


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0