Salsicca

Då var vi äntligen bra igen. Dagen igår var så där riktigt semesterlyxig. Fint väder hela dagen. Vi var på lekplatsen, hälsade på grannarna Anna & Emelie, hade Malin över på kaffe, Milla & Tea kom in och lekte på väg hem från dagis, jag var ute och sprang och äntligen lite matinspiration - tack Malin!

Paolo Roberto släpper en matbilaga till Aftonbladet sista söndagen i månaden. Lätta, snabba recept och lite träningstips. Jag gillar hans filosofi - man ska äta god mat, bra mat (riktigt smör, grädda, god pasta...) och sen träna därefter. Precis så känner jag. Jag tror inte på dieter, jag älskar mat och jag tror att om man stoppar i sig mer får man träna mer. Nu har jag inte rört mig på ett halvår, jobbet har tagit all must ur mig. Därför känns det extra bra att vara ute i spåret igen - klarade långa rundan efter en helg med magsjuka, inte helt fel!

Maten igår var från Paolo. Han har recept även på Aftonbladets hemsida och jag hade precis köpt färsk salcicca när jag såg detta! (Ica selection gör helt fantastiska korvar med över 90% kött). Men skulle egentligen stekt korven i chili: peperoncino först (sen tagit bort flingorna), men för att vara snäll mot våra magar skippade jag det. Fick just den kryddan direkt från Italien av Sandra och Abbott för ett tag sedan, så jag kommer prova det vid ett annat tillfället. Kommer inte ihåg exakta mått, så skriver ner hur vi gjorde:

Nypotatis, skrubbad och klyftad.
Lägg i ugnsform, ringla över olivolja, stör över havssalt, svartpeppar och torkad rosmarin. Rosta i ugnen, 225 grader i 20-25min

8 små färska salsicca
Olivolja
1 ask cocktailtomater, halverade
1 stor pressad vitlöksklyfta
Basilikablad, salt och svartpeppar

Stek korven i oljan, länge. Lägg i tomater och vitlök och stek med de sista fem minuterna. Krydda med basilika, salt och peppar. Ta upp korven och skär i bitar. Lägg tillbaka i salsan och servera sedan med potatisklyftorna.

Det blev supergott! Salsan fick en god smak som passade bra tillsammans med korven. Ska bli intressant att prova med chilin.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0