Köttfärsgratäng & Matildamys!

Aaron vaknade 4.23 idag...jag som precis började tro att det var över. Det är snart tre veckor sedan sist, så nu hade jag precis glömt hur jobbigt det är att gå upp mitt i natten och starta dagen!

På bussen hem från jobbet träffade jag Matilda, så jag tog med henne hem. Vi höll varandra vakna, för hon var lika trött som jag. Vi gjorde en god köttfärsgratäng...Aaron slukade den, Ella var inte överförtjust och vi andra tre var mycket nöjda med resultatet. Maten räckte till tre vuxna och två knattar + en matlåda till K.

12 potatisar, skalade och skivade
500 g köttfärs
Smör att steka i och att smörja formen med
1 gul lök, finhackad
10 coctailtomater, mixade
1 dl ketchup
Salt, vitpeppar, socker
1 msk spiskummin
2,5 dl matlagningsgrädde
Riven ost

1. Bryn lök och köttfärs, tillsätt tomatmix, ketchup och kryddor.
2. Lägg potatisskivor i botten av en smord form.
3. Fyll på med köttfärsröran.
4. Lägg på ett lager potatisskivor.
5. Häll över grädde och toppa med riven ost.
6. In i ugnen tills potatisen är mjuk...45 min i 200 grader (går snabbare om potatisen är förkokt).

Nu är det soffmys, sen dags för sängen...helt slut. Tack Matilda för en mysig eftermiddag ❤


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0